Zrzka plavenská poprvé

Není to tak dlouho, co jsme si tu povídali o zrzavé psioničce/potížistce Magnólii. Jelikož jsme to ale vzali z konce, podíváme se pro změnu na začátek. Víceméně.


Nejprve se ale zastavíme na pár slov o autorce. Jak se můžeme dočíst v jejím životopise, Hanina Veselá pochází z Prahy, kde také dodnes žije a kde vystudovala právo a historii. V svém volném čase se kromě psaní věnuje také focení, cestování nebo chování žab ve skořápkách. Její první publikovanou povídkou byla Fortuno, toč! o kouzelnici Mrakule, kterou později následovala humorná fantasy Mrakulin grimoár. Za povídku Ozubené zásnuby byla v roce 2007 pasována na Lady řádu Fantasy, o rok později za povídku Santa Leona přišla nominace v soutěži o Železnou rukavici lorda Trollslayera a v roce 2009 získala za mimořádný počin cenu Ludvík. První povídkou s  naší starou známou psioničkou Magnólií se stal Derteonský roh, ale úplně na začátek, do Magnóliina mládí, se podíváme právě až v autorčině románové prvotině, Magnólie a démon. Pohodlně se usaďte, jdeme na to. 

Magnólie, křehká květina a rebel s nevybíravým slovníkem plavenských námořníků. Adeptka psioniky u Modrého mága Zvina, trochu nekromantka, hodně sexbomba. Přirozený talent přitahovat problémy je samozřejmostí a zafunguje i tentokrát. Vzhledem ke svým zkušenostem se zakázanou nekromancií je vyslána svým mistrem a čarodějem Tadejašem do sousedního Almendoru. Má fungovat jako špeh u Zbyška, lékaře kněžny Oxany, a pátrat po stopách potenciálních arvedanských artefaktů. Pomalu odhaluje intriky a apokalyptické plány dvorního lékaře a zjišťuje, že ani v domovské Plaveně není vše jak má být... Tím se rozjíždí zběsilá jízda plná akce, zombíků i vzájemné nevraživosti. Přeci jen není jednoduché být nejhezčí zrzka v domě plném zrzavých psioniků. A psioniček.

Kniha je rozdělena na 4 části a většina je vyprávěna z pohledu Magnólie. Říkám většina, jelikož první 3 části jsou uvozeny příběhem nekromanta Jeremíase, který má v ději vcelku podstatnou roli. Navíc se jedná o chronologicky první příběh s touhle zrzavou pohromou a vzhledem tomu, že se odehrává v Plaveně, jedná se o takové milé setkání se starými známými z knihy Krev teče vždycky červená. Jen asi o 30 let mladšími. Kniha je skutečně akční jízdou od začátku až do konce. Děj se točí hlavně okolo Magnólie, takže se jedná o nejpropracovanější a nejreálnější postavou knihy. Sice je drzá a svá, ale pro kamaráda i do ohně skočí. Ostatní jí víceméně sekundují, ale nijak výrazně neohromí (kromě toho, že Magnóliini spolustudenti jsou občas slušní psychopati). Nejvíc mě bavil Frilwan (který je psychopat už normálně), protože morbidní cyniky já prostě můžu.

Hlášky tu padají stejně jako zombíci a magii najdete skoro na každé stránce. Ovšem je znát, že se jedná o autorčinu románovou prvotinu a že teprve brousí svůj styl. Děj je tak podobně jako Magnólie zbrklý a poněkud chaotický. Nejednou jsem si přišla, jako by mi uteklo něco zásadního k porozumění vývoje situace a musela jsem si tu danou část přečíst několikrát, abych se trochu zorientovala. S tím souvisí i afektované a nesrozumitelně impulzivní chování vedlejších postav, těm jsem neporozuměla skoro vůbec. Škoda toho, kniha je jinak čtivá záležitost na zkrácení jednoho, dvou dní s hrdinkou, kterou si jednoduše nejde neoblíbit. Samozřejmě i zde je obsažena mapa pro orientaci a celostránkové ilustrace Michala Hrůzy. A ani zde nechybí časová osa Asterionských dějin a autorčino bio.

Ačkoliv už zde je jasné, že Magnólie je sympaťačka jak se patří, její starší, dospělejší já mne bavilo více. Tady jsem trochu na rozpacích. U Magnólie a démon jsem si prostě místy připadala jak páté kolo u vozu a nebyla jsem si jistá co se jak stalo. Kniha mě ale dostala svojí přímočarostí a tak jsem ji měla přečtenou rychleji, než jsem čekala. Magnólie je sice solitéra, ale taky zábavný společník, i když zde ještě pubertální. Zlobit se na ní ale nemůžete, taky jste byli mladí. 

Recenzní e-knihu poskytla autorka Hanina Veselá a nakladatelství Mytago. Děkuji!


Magnólie a démon/ napsala Hanina Veselá/ ilustroval Michal Hrůza/ obálku nakreslil Roman Kýbus/ e-kniha/ vydalo nakladatelství Mytago v roce 2012/ 352 stran.



Žádné komentáře:

Okomentovat