Kyber budoucnost

Anime a mangu mám ráda už roky, ovšem legendárnímu GITSu jsem se vždycky nějak záhadně vyhla. Až do loňska, kdy šla do kin americká filmová verze. A víte co? Jsem ráda, že jsem ji viděla jako první, měla šanci mě bavit. 

Já vím, porušila jsem tím svoje pravidlo nejdřív kniha - potom film, ale v tomhle případě to bylo prospěšné. I když měl hraný The Ghost in the Shell svoje mouchy, tak mě bavil. Jenže na to co mě čeká v předloze mě stejně nepřipravil, ale nepředbíhejme. Crew mi vydáním téhle knihy udělalo fakt radost, konečně zase vychází manga, kterou jsem chtěla mít v knihovně. Tohle kultovní dílo nejprve začalo vycházet mezi lety 1989 až 1990 v časopise Young Magazine. Souborně (tankóbon) vyšel GITS v roce 1991 a po více jak deseti letech dostal ještě dvě pokračování. Kromě zmíněné americké adaptace samozřejmě existují i anime. První filmová verze, v originále Koukaku Kidoutai, vznikla v roce 1995 a časem následovala pokračování i rozšíření v podobě anime sérií. A nebyl by to řádný kult, kdyby pořádně neovlivnil jiné tvůrce. Viděli jste Matrix? Bingo.

Vítejte v Japonsku v blízké budoucnosti, celý svět je protkán datovou sítí, lidé mají běžně různé elektronické implantáty nebo modifikace a roboti a kyborgové jsou poměrně běžnou záležitostí. Rozdíl mezi nimi je v přítomnosti tzv. ducha. Jedním z kyborgů je i major Motoko Kusanagi, krásná, nadaná a velmi nebezpečná. Spolu s ní se seznamujeme i s jejím šéfem, zbytkem její protiteroristické jednotky ze Sekce 9 a jejich inteligentním robotickým vybavením vybavením. Děj není jednou kontinuální linkou, ale Motoko a její tým řeší dohromady různé jednotlivé případy, čímž se děj jeví hlavně jako akční podívaná. Umě jsou do něj ale zakomponovány úvahy o životě, smrti a otázce vlastní jedinečnosti. Autor navíc dost často používá poznámky pod čarou, ve kterých přibližuje jak reálie světa GITS, tak své vlastní myšlenky, názory nebo jen konstatování lenosti.

Když se řekne manga
Vážnost plynule střídá ironie a vtip, jak v textu tak v kresbě, až relativně snadno získáte dojem, že autorovi prostě nestíháte. Že vám něco jednoduše uteklo nebo si to autor prostě nechal pro sebe. Děj je sice spíše o jednotlivých misích, ale až do konce je vcelku volně propojen několika jmény a postavami, které je dobré si pamatovat. Ušetříte si listování dějem nazpět, věřte mi. Samotná kresba je skvělá, ani ne moc špičatá a ani ne moc kulatá. Když se řekne manga tak si vybavím přesně tenhle styl. Je zde navíc i poměrně dost barevných stran, většinou uvozují jednotlivé kapitoly, v některých případech je ale i zakončují. Rozhodně to není na škodu, spíše naopak, je snazší do tohohle přetechnizovaného světa proniknout a porozumět mu. Přestože se o jednotlivých postavách dozvíme i pár střípků z jejich osobního života, pořád víceméně zůstávají omezeny na akční figurky a dostaneme jen ty informace, které jsou potřebné pro chod děje, nic moc navíc. To vám ale rozhodně nezabrání si je oblíbit.


Ději sice dominuje akční složka, neméně důležitá je ale i ta filosofická. Schovávají se tu totiž otázky a úvahy nejen o životě a smrti, ale i o lidské jedinečnosti, možnostech úprav lidského těla i rizicích s tím spojených. Zločinci a černý trh se totiž přizpůsobují rychle. Přestože toho Shirow hodně zodpoví, nechybí tu prostor pro vlastní myšlenky, dohady a tápání. Podobně jako u děje i tady vám totiž občas zůstane pocit, že si autor něco podstatného nechal pro sebe. A vy se tím víc musíte snažit. Naštěstí za to ta naznačená témata stojí, navíc jim čas uběhlý od vydání neubral na aktuálnosti.

Trochu mě mrzí, že dnes ten příběh nedokážu ocenit tak jako mohli čtenáři v době jeho prvního vydání. Ovšem i přesto mě fascinuje co vše tam autor vymyslel a nad čím se zamýšlel. To vše z The Ghost in the Shell pro mě dělá dílo o kterém se mi špatně mluví a které bych nejraději všem strčila ať si ho sami přečtou a pak spolu zkusíme diskutovat. Divné, hluboce filozofické a nadčasové příběhy Japonci prostě umí a GITS není žádnou výjimkou. Naopak, je krásným příkladem toho, že anime a manga se nerovná jen Narutovi nebo Pokemonům, ale její spektrum je mnohem rozmanitější. Jo a upřímně, zařízení jako je Fučikoma bych taky ocenila.

The Ghost in the Shell (The Ghost in the Shell)/ napsal a nakreslil Masamune Shirow/ přeložila Anna Křivánková/ brožovaná/ vydalo nakladatelství Crew v roce 2017/ 352 stran.

Žádné komentáře:

Okomentovat