Vše podivné přichází z lesa

Máte rádi les? Jeho přítmí, tiché ševelení korun stromů ve větru, veškeré zvuky jeho života... To je les, jak ho nejspíše zná většina z nás, ovšem v příbězích Emily Carrollové je všechno jinak. Protože vše podivné přichází z lesa.


Upřímně - nebýt Comics Centra, můj život by byl chudší o mnoho skvělých komiksů. Jedním z nich je právě i Temnými hvozdy. Zahraniční knižní i komiksovou produkci sleduji jen zlehka a navíc nepravidelně a tak mi toho spoustu unikne. Stejně jako tenhle kouzelný hororový komiks. A přitom kanadská autorka Emily Carrollová jednotlivé příběhy nejprve vydávala na své internetové stránce, než pět z nich v roce 2014 vydala v knižní podobě. Tím ale naštěstí neskončila a tak na její stránce příběhy stále přibývají. 

Samotná kniha obsahuje pět povídek a části Úvodem a Závěrem, které na sebe vzájemně navazují. Komiks na první pohled zaujme svojí netradičností a to nejen kvůli zdánlivě jednoduché kresbě. Autorka místo tradičního panelování si s každou stránkou volně pohrává, aby dosáhla požadovaného efektu. Výsledky jsou silně sugestivní samy o sobě, ale to není vše. Hodně nápomocný je tomu i její výběr barev. Všechny příběhy jsou lazeny spíše do tlumených tónů, často tmavých, a jasné barvy ve vzájemných kontrastech paradoxně podkreslují znepokojivou atmosféru. Dost zlověstně působí jen kombinace černé-bílé-červené a když je k tomu ještě modrá, úplně ten chlad cítíte. Důležitou část má i lettering, protože ruku v ruce s kresbou a scénářem dotváří znepokojivost a zlovolnost a přidá důraz tam, kde je ho třeba. 


Podobně si autorka hraje i se scénářem, takže i přes komiksové médium má čtenář dost prostoru pro vlastní fantazii, za což tleskám! Namísto přímočarého servírování dostaneme akorát ty střípky, které potřebujeme znát a se kterými může fantazie každého pracovat. Některé příběhy jsou navíc jakoby veršované a navíc dost svérázné, což ve finále opět podpoří atmosféru. I když se kresba a styl vyprávění příběh od příběhu liší, celkově na mě působí dojmem gotického hororu, a na ten já prostě slyším. Plus Úvodem i Závěrem je pro mě jako poseru ze tmy něco jako udeření hřebíku na hlavičku. 

Jenže zrovna ta odlišnost mezi jednotlivými příběhy mi přijde trochu ke škodě. Já chápu, že se autorka snažila sladit kresbu s dějem, ale místy je to až moc divné. Ne děsivé, jen divné. Úvodem a Závěrem a první dva příběhy jsou naprosto bezchybné (a vůbec Dáma, jíž ruce chlad halí je můj úplný favorit). Ty další dva jsou skvělé především scénářem a některými momenty, jinak mi jejich kresba moc nesedla. Obecně mi u všech povídek trochu vadilo vizuální ztvárnění postav, ale zatímco někam ta kresba pocitově patřila, právě u posledních 3 povídek mi docela vadila a kazila atmosféru. To všechno se nejvíce projevuje u povídky Hnízdo. Pro mě tohle bylo jen jedno velké WTF? Úvodní dvě dvojstrany vám dají naději třešničky na dortu, ale pokračování ten dojem úplně zabije. Navíc se jedná o nejdelší povídku sbírky, což je ještě větší škoda.


Co se týče zpracování, Comics Centrum válí, jako pokaždé. Ta kniha je nádherná i jejich přispěním a je radost ji mít v knihovně. Na některých místech jsem sice trochu bojovala s překladem a slovosledem, ale obojí k příběhu perfektně sedělo. Můj největší povzdech tak patří hlavně kresbě, ne všude na mě působila tak, jak měla. Jinak ale byla velká radost objevovat spolu s autorkou, co má les schované pro mě. I když... to bych měla jít zjistit někdy v noci sama. 

Temnými hvozdy (Through the Woods)/ napsala a nakreslila Emily Carroll/ vydalo nakladatelství Comics Centrum v roce 2017/ vázaná s přebalem/ přeložila Alexandra Niklíčková/ 208 stran.

Žádné komentáře:

Okomentovat