Na křídlech šílenství

Howard Phillips Lovecraft ve své době mohl jen těžko tušit, jaký budou jeho díla mít jednou vliv a popularitu. Osobně knižní novinky nijak nesleduji, proto jsem byl překvapena, když jsem knihu našla v knihkupectví. Neváhala jsem. Přestože to není dílo Lovecrafta samotného, ráda si přečtu povídky spisovatelů, kteří se jím inspirují. Když už nic jiného, člověk narazí na zajímavé autory, kteří stojí za pozornost.


Kniha obsahuje celkem 21 povídek, různých autorů, různě se dotýkajících kultu Cthulhu a dalších Lovecraftových témat, včetně jeho samotného. Všechny tyto jednotlivé povídky dal dohromady S. T. Joshi, v současné době nejvýraznější expert na Lovecraftovu tvorbu. Přiznávám, že Joshiho neznám, ale chystám se to napravit. Minimálně mistrovo životopis spadá do mého seznamu must read. Co se mi líbí moc je obálka. Vzhledem k tomu, že Lovecraft výrazně pracoval s hrůzou přicházející z kosmu, je stará astronomická mapa od Jasona Van Hollandera naprosto ideální volba. A navíc je doplněná o Cthulhua samotného. Myslím, že je na místě říct: je to boží!


Samotné povídky jsou různorodé jak je to jen v rámci jedné knihy možné. Kriminální, pohádkové, post-apokalyptické, že života obyčejných lidí a takové, u kterých mi rozum zůstává stát. Přesto bych o žádné neřekla že je vyloženě špatná nebo nepasující do sbírky (možná o jedné, dvou...). Na začátku každé povídky je navíc stručný medailonek autora, díky kterému si lze udělat představu o tom, s kým máte vlastně tu čest. Autoři navíc Lovecrafta otrocky nenapodobují, ale spíše se svými povídkami snaží následovat jeho odkaz a vzdát mu čest. Výsledkem jsou pak poměrně osobitá díla. V některých případech natolik, že v diskuzích vzbuzují otázky jejich korelace s podtitulem knihy "Jednadvacet povídek lovecraftovského hororu". Osobně jsem v téhle otázce velmi benevolentní a tak okolo mě jde tato problematika víceméně obloukem.

Příběhově se pohybují napříč Lovecraftovo tematickým spektrem, přičemž větší pozornost je věnována variacím na povídku Pickmanův model. V knize jsou hned 3 povídky vyprávějící toto téma po svém: Pickmanova modelka, Obyvatelé Strašidlesa a Pravda o Pickmanovi. Některé se zas odvíjejí od povídek, které si už nepamatuji (Rotterdam, Přízrak nad Providence) nebo jejich se jejich autoři nechali dílem HPL volně inspirovat (Tunely, Hotel Broadsword). Ušetřen nezůstal ani sám Lovecraft a jeho duch byl zapojen hned do dvou povídek (Panoptikum duchů, Přízrak nad Providence). Logicky se zde objevuje množství různých narážek na originální povídky. Některé si pamatuji jasně, u jiných mám jen mlhavé tušení. A pak jsou povídky, u kterých jsem kompletně bezradná. Násilí, dítě důvěry je pro mě něco jako nerozluštitelná a nepochopitelná záhada. Experiment, který nevyšel podle představ, trochu nezvedené dítě. Denkerova kniha, ač zajímavá, ve finále vzbuzuje stejný WTF? pocit. 


Černá křídla jsou jednou z knih, které jsem četla po částech po delší dobu. Začala jsem někdy krátce po jejím vydání a průběžné pauzy mi čtení protáhly asi na půl roku. Přesto mám pocit, že jsem si tak všechny povídky mohla více vychutnat, udělat si na ně lepší názor a najít své oblíbence. Nejvíce mě bavily smutné a tragické Panoptikum duchů a Vytí v temnotách. Pro mě jsou ten typ příběhů, které zasáhnou a zůstanou ještě hodně dlouho ležet v hlavě. A taky dvě nejlepší povídky celé sbírky. V Korespondence C. T. Nashe, autor nejen zručně pracuje s jazykem, ale také reflektuje mistrovu tvorbu v průběhu let jeho šíleným fanouškem. Nižší démoni jsou uhrančivě cyničtí a působí na mě jako značně vylepšený průměrný zombie film. Oproti tomu Obyvatelé Strašidlesa jsou morbidně pohádkoví a tím kouzelní. A Záhadná záležitost mě naprosto upřímně rozesmála.

Kolem a kolem, celou sbírku vnímám jako velmi povedenou. Je celkem škoda, že podobných knih u nás není mnoho a doufám, že Černá křídla situaci časem zlepší. Minimálně svými pokračováními. Je škoda být 
ochuzený o díla stejných fanoušků, jako je člověk sám. Přestože knihu neocení každý nadšenec, byla by škoda ji alespoň neprolistovat. Jeden nikdy neví, co ho překvapí.

Žádné komentáře:

Okomentovat