Ta druhá zapisovatelka
„Vezměte jeden díl Alfreda
Hitchcocka, jeden díl Patricie Highsmithové, okořeňte trochou Velkého Gatsbyho
a dostanete prvotinu Rindellové, černou komedii o policejní stenotypistce
(...) odehrávající se na Manhattanu dvacátých let… Báječně chytlavý, kinematografií
ovlivněný román, současně komický i provokativní.“
Kirkus Reviews
Kirkus Reviews
V okamžiku focení jsem knihu a její obal neměla pohromadě, kniha zůstala na přečtení v rodné vísce, zatímco obal mám u sebe v Plzni:)
Moderní beletrie nepatří mezi oblasti, které bych měla výrazněji zmapované. Není
zrovna moc knih vydaných v poslední době, které bych četla a myslím, že je to
poměrně škoda. Takže bych to ráda postupně zlepšovala, zatím jsem zklamaná
nebyla.
Autorka Suzanne Rindellová studuje
na Riceově univerzitě postmoderní americkou literaturu a zajímá se o F.S.
Fitzgeralda. Právě jeho dílo mělo být inspiračním zdrojem pro její prvotinu Ta druhá zapisovatelka. Nakolik se v
jeho díle, potažmo v knize Velký Gatsby,
inspirovala nemohu posoudit, protože jsem nic od něj nečetla. Do budoucna ale
nejspíš nějakou z jeho knih zvážím.
Hlavní hrdinka, Rose Bakerová, je jednou ze tří policejních stenotypistek v
manhattanském okrsku v New Yorku. Zakládá si na tom, že je rychlá, přesná
a až úzkostlivě čestná. Taky je díky výchově v sirotčinci dost prudérní a v
moderní společnosti, kde se mění postavení ženy se nevyzná. Práce stenotypistky
je jedna z mála možností, jak se uživit. Jako policejní zapisovatelka musí
každý den v práci vyslechnout drastické věci. Jejím mužským idolem je tamní seržant,
kterého nekriticky obdivuje jako symbol morálky a spravedlnosti. Opakem je pro
ni poručík, pro kterého nemá vlídného slova. Skromný plat, který dostává, jí
stačí na živobytí a sdílený pokojík s přehnaně dramatickou a falešnou Helen v
upadajícím penzionu. Její život ale zažije obrat doslova o 180°, když na
stanici začne pracovat další stenotypistka. Odalie Lazareová je doslova
symbolem moderní ženy. Rose k ní rychle přilne a tím nastoupí na cestu svojí
zkázy, která skončí obviněním z vraždy.
Celý příběh je retrospektivním vyprávěním. Rose se několikrát (na můj vkus až
moc často) pozastaví nad tím, co všechno měla dřív vidět a neviděla a co vedlo
k její zkáze. Tahle určitá sebelítost se mi, stejně jako Rose, docela protivila,
ale čtivost příběhu to vyvážila. Sama Rose mi byla strašně nesympatická. Vadila
mi její prudérnost, starosvětskost a snadná ovlivnitelnost. Na druhou stranu mi
jí bylo líto, protože ona ani nemohla být jiná. Byla vychovávána jeptiškami v
sirotčinci, nikdy nepoznala rodičovskou lásku, neměla skoro žádné přátele.
Odalie pro ní byla nadějí na přátelství, změnu v životě. V podobných chvílích,
kdy člověk balancuje mezi dobrým a zlým, stačí málo a Rose si prostě vybrala
špatného člověka.
Když opomenu Rose, tak to
nebyla špatná kniha. Byla čtivá, rychle ubíhala a sotva jsem se začetla, tak
jsem najednou byla v půlce a ani jsem nevěděla jak... Nejsympatičtější postavou
mi byl poručík. Jeho snaha dostat se k Rose a normálně s ní komunikovat byla až
roztomilá, i když marná. A pak Odalie. V mnoha ohledech moderní žena a femme
fatale i dnes. Inteligentní, vypočítavá, okouzlující, promiskuitní a neodmítnutelná.
S šarmem se kterým snad nic nebylo nemožné, o čem se lze v knize přesvědčit:).
Na internetu se objevila
informace, že studio Fox Searchlight zakoupilo práva na filmové zpracování a
první ohlášená herečka je Keira Knightley. Jsem poměrně zvědavá na výběr herců
a zpracování jako takové, takže se na výsledek asi zajdu podívat, ale na to je
ještě čas...:))
P.S. Mnou čtený výtisk je
součástí knihoběžnického projektu, takže ode mě poputuje na pěkné a suché místo
někde v Plzni. A jeho příběh bude v jiných rukách...:))
Žádné komentáře:
Okomentovat