Lazare, vstaň!

Víte, já nikdy nepřestala věřit na zázraky, dospělost nedospělost. Věřím, že jednou dokážu v pět ráno vstát bez přemlouvání, že začnu chodit všude včas nebo že mě začnou bavit knihy Stephena Kinga. Jeden nikdy neví, kdy to přijde. 


Zázrakům se ovšem občas musí pomoci a tak jsem se po dlouhém přemlouvání, přemýšlení a instagramových anket rozhodla, že je načase to zkusit znovu. Kdysi jsme se totiž s panem Kingem už potkali, ale nedopadlo to dobře. Už nevím, co jsem četla, jen že jsem to nedočetla. Ale proč donekonečna odsuzovat někoho, koho vlastně neznám? Když je navíc v kině nová adaptace jeho knihy? Ano, přišel čas. Ale pokud Kinga, tak chci to nejděsivější co mi může nabídnout. Chci Řbitov zviřátek

Jeden by řekl, že přestěhovat se z velkoměsta na venkov je poměrně prospěšné rozhodnutí, pokud máte rodinu, které se chcete věnovat. Louis Creed a jeho rodina si to mysleli také. Louis získal místo šéfa na univerzitní klinice, v Ludlow koupili nádherný dům a jejich sousedé Crandallovi vypadají jako skvělí lidé. Jen kdyby jim okolo domu nevedla ta silnice číslo 15... Creedovi se postupně zabydlují na novém místě, ale postupně se začne ukazovat, že tam není něco úplně v pořádku. A jak už to tak bývá, cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly.

Děj Řbitova nijak výrazně nepřekvapí, jelikož je poměrně předvídatelný, ale zároveň je za tím cítit úmysl. Kniha je především o umírání, smrti a jejím dopadu na pozůstalé. Hlavní pozornost tudíž získávají její protagonisté se všemi svými radostmi i bolestmi. A těch není málo. Díky tomu jsou všechny postavy vcelku podrobně vykreslené, takže je snadné se s nimi ztotožnit a prožívat vše s nimi. Také je znát, že každý u každého prvku si autor pečlivě promyslel jeho dopad a příběhovou linii spletl tak, aby na čtenáře co nejvíce zapůsobila. Protože překvapivě tu neumírají jenom zvířátka.

Kniha je přesně taková, jakého si Kinga pamatuji, zdlouhavá a rozvleklá. Všemi oceňované pomalé budování atmosféry je na mě tak pomalé, až se jednoduše ztrácí. Veškeré náznaky znepokojivosti se rychle rozplývají v banalitách Louisova každodenního rodinného života a dokonale v tom zaniknul i vábivý vliv Mikmackého pohřebiště, který do dění strkal prsty jako jeskyňka do dveří. Ve finále mám pocit, že Řbitov zviřátek není horor, ale rodinné drama s nepěkným koncem ve stylu Ježíšova zvolání Lazare, vstaň!



Téměř celé kniha je vyprávěna z pohledu Louise Creeda, pro jehož roli byl vybrán Vasil Fridrich. Ačkoliv nevím, jak se popral se svým partem v sesterské audioknize TO, ve Řbitově byl skvělý. Perfektně se vžil do role a ve svém projevu dokázal odrazit nejen širokou škálu emocí a pocitů, se kterými se Louis za celou tu dobu potýkal, ale zdatně a věrohodně zvládnul i hlasy ostatních postav. Včetně těch dětských. Kniha je tak mnohem emotivnější než bych čekala, ale tím je její tragičnost jen podpořena. Ruku na srdce, kdo by se v Louisově situaci nezachoval stejně?

V poslední čtvrtině přicházejí na scénu další dvě postavy: Jude Crandall v podání Jana Vlasáka a Louisova manželka Rachel s hlasem Kláry Suché. Jana Vlasáka jsem si oblíbila už v Terroru a stejně tak je to i tady. Jeho hlas byl vědoucným, konejšivým a přitom rázným prvkem v narůstající noční můře, kterou nedokázal zastavit. Až mi bylo trochu líto, že neměl více prostoru, ovšem chápu že ho nebyla potřeba. Projev Kláry Suché mi ze začátku přišel poměrně bezvýrazný a zbytečný, ale brzy se do role vžila a z jejích partů přímo čišel strach a zoufalost. Rachel mi díky tomu byla mnohem sympatičtější a její finální mateřské objetí mi zlomilo srdce (i když mě mělo spíš vyděsit).

Celkové zpracování audioknihy odpovídá vysokému standardu, který je u nakladatelství OneHotBook běžný. Všichni herci pod vedením zkušeného režiséra Hynka Pekárka podali kvalitní výkon a ten jeden nebo dva přeřeky jim shovívavý čtenář odpustí. Tradiční autorská hudba se tentokrát pohybuje od country, evokující stereotyp amerického venkova, přes melancholické klavírní party u smutných částí, až se později v návaznosti na Mikmacké pohřebiště mění na temný indiánský nápěv, podkreslující hrůznost nadcházejícího dění. Pro obálku audioknihy byl využít působivý motiv z nové (ale ne zrovna zdařilé) filmové adaptace.

Popravdě... jsem ze Řbitova spíše na rozpacích. Čekala jsem, že konečně pochopím, co je na Kingovi tak skvělého, konvertuju k fanouškovství a že se stejně jako všichni budu strašně bát. Nic z toho se ale nestalo a myslím, že kdybych neměla audioknihu, tak to ani nedočtu. Zase. Autor je na můj vkus neuvěřitelně ukecaný, ale zároveň nenažvaní nic moc zajímavého. Já sice chápu proč a čím by mě Řbitov zviřátek měl vyděsit, ale tak jak je napsaný, pro mě prostě nefunguje. 

Jelikož jsem ale člověk zbrklý, se sklony soudit unáhleně... poslechla jsem si knihu dvakrát. Jediná změna byla v tom, že jsem postřehla více odkazů v rámci děje knihy i k jiným Kingovo dílům (znám některé filmy, takže nejsem úplný mimoň), docenila jsem více výkony jednotlivých herců a všechno dávalo o trochu lepší smysl. Navíc jsem se nejednou přistihla, že vlastně ani nevnímám děj, jen poslouchám barvu hlasu současného vypravěče, protože to je mnohem zajímavější. Žádný děs a žádné osvícení nepřišlo, bohužel. A to jsem prosím děsný posera, co se bojí tmy! Zázrak se tedy odkládá na neurčito, ale co si budeme povídat, jasně že přemýšlím, co zkusím příště...


Stephen Edwin King (*1947) je americký spisovatel hororů a jeden z nejproduktivnějších a čtenářsky nejpopulárnějších autorů současnosti. Na svém kontě má desítky vydaných knih a povídek a je držitelem mnoha ocenění. Spousta z jeho knih byla zfilmována a jsou notoricky známá i lidem, co jinak s jeho tvorbou seznámeni nejsou (třeba Vykoupaní z věznice Shawshank, Zelená míle nebo Mlha). V jeho díle lze identifikovat vlivy klasiků jako je E. A. Poe, Shirley Jackson nebo H. P. Lovecraft. S manželkou Tabitou má tři děti a jedním z nich je spisovatel Joe Hill.


Recenzní audioknihu poskytlo vydavatelství OneHotBook prostřednictvím portálu Audiolibrix. Děkuji!

Řbitov zviřátek (Pet sematary)/ napsal Stephen King/ přeložil Ivan Němeček/ režíroval Hynek Pekárek/ namluvili Vasil Fridrich, Jan Vlasák a Klára Suchá/ audiokniha/ vydalo nakladatelství OneHotBook v roce 2019/ 16 hodin 9 minut.

2 komentáře:

  1. Takhle, já nejsem žádný obrovský fanoušek Kinga, co má všechny jeho knihy a doma na oltáři uctívá kapesník, který mistr odhodil na autogramiádě, ale ráda ho mám. Jako první jsem od něj četla To (1013 stran) a nic rozvleklejšího už asi nenapsal, tak mě další knihy už nemohly odradit. Mě právě to pomalé budování atmosféry vyhovuje, protože vím že za to čekání dostanu odměnu v podobě velkého finále. nemyslím si, že jeho knihy jsou hororové, alespoň já se teda nikdy nebála, ale jsou tam mistrně napsané charaktery, to musíš uznat sama. Pokud budeš mít ještě někdy chuť na zázrak, zkusila bych něco kratšího (Cujo, Holčička, která měla ráda Toma Gordona) nebo třeba povídky (Černočerná tma), třeba ti kratší formát sedne líp, uvidíš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Smyslem neměl být žádný hate na Kinga, spíš že jsme si my dva stále nesedli :). Jo, ty charaktery jsou propracované, ale na můj se toho až moc odehrává v Louisově hlavě a ne venku. TO jsem si původně chtěla přečíst, ale odradila mě délka v kombinaci s tím, že jsem se bála právě té rozvleklosti. Doufala jsem, že právě Řbitov bude na tohle lepší a asi i tím spíš jsem z toho zklamaná. Na ty kratší práce jsem koukala, někdy možná nějakou zkusím :). Někdy :D

      Vymazat